A Pedagógusklubban is megnyílt a tanév

    Az OTP Fáy András Alapítvány Oktatási Központjában szeptember 14-én tartották a tanévnyitó pedagógusklub rendezvényt.

    A Deák Ferenc Gimnázium, Közgazdasági és Informatikai Szakgimnázium hét pedagógusa vett részt a programon, mely két előadásból állt. Az előadók arra keresték a választ, hogy mi áll a hátterében azoknak a változásoknak, melyek az iskolák mindennapjait is érintik.

    A gyors technológiai változások okozzák ezeket? A Z generációt tényleg az IT szektor robbanása határozza meg elsősorban? Volt-e bármikor is ekkora szakadék diákok és pedagógusok között? Egyáltalán létezik-e ez a szakadék?

    Először a kompetenciák témájában hallgattuk meg egy prezentációt, amelyet Csufor Lilla, az OK Központ vezető trénere tartott. Kitért arra, hogy a mai iskolások 90%-a olyan munkakörben fog dolgozni, ami ma még nem is létezik. Olyan kompetenciák birtokába kell, hogy jussanak a fiatalok, amelyek képessé teszik őket arra, hogy a gépekkel nem helyettesíthető munkaköröket is el tudjanak látni. A kutatások szerint ezen kompetenciák sorában a design, az innováció és a vezetőkészség a legfontosabbak.

    Vekerdy Tamás pszichológus, egyetemi tanár volt a meghívott előadó, aki lebilincselő humorával és életközeli példákkal világított rá a mai iskola mindennapjainak nehézségeire. A tanulók túlterheltsége, a pedagógusok előírások és tantervek általi agyonszabályozottsága, az, hogy nem a gyerek, hanem a tananyag áll a középpontban – mind megoldandó problémák. Mindannyian ismerjük ezeket a jelenségeket mind tanárként, mind szülőként. A tanár úr rávilágított arra, hogy a háború előtti korszak tanítói tapasztalati úton alkalmazták azokat a módszereket, amelyeknek a helyességét a mai pszichológiai, idegrendszeri kutatások is alátámasztották. A mai iskola gyakorlata sajnos –  még vagy már – nem alkalmazza ezt a tudást. Különösen érdekes volt számomra az a része az előadásnak, amely a mesehallgatás jelentőségéről szólt: Azoknak a gyerekeknek a szókincse, akiknek rendszeresen mesélnek a szüleik, másfél évvel fejlettebb kortársaikénál. Fontos, hogy ne gépi hangon, hanem élőbeszéddel hangozzék a történet. Az előadást követően Vekerdy Tamás a pedagógusok kérdéseire válaszolt. Bár az oktatáspolitikai változások terén ő is bizonytalan volt, optimista volt a tekintetben, hogy a jövő magyar iskolája – követve az európai trendet – sokkal gyermekközpontúbb lesz.

Bágyi Rita

 

  View My Stats